Inkasso då betalningar inte görs i tid

Mindre företag har knappast råd med att anställa folk som enbart jobbar med administration av fakturor. När man startar upp ett nytt företag så får man helt enkelt själv lära sig hur man ska bokföra och hantera räkningar som inte betalas i tid. Det här kan minst sagt bli tidskrävande och det särskilt när man inte vet vilka kunder som till sist betalar och vilka som man aldrig bör ha något att göra med igen. När en kund efter upprepade påminnelser inte betalar så blir det dags för inkasso och då får man ta kontakt med ett inkassobolag. Man kan också välja att samarbeta med ett factoringbolag som sköter detta åt en.

När en kund inte betalar

För mindre företag så kan det där med kredittid vara ett dilemma. Å ena sidan så vill man vinna nya kunder som är vana vid att få minst 30 dagars kredittid, å andra sidan så behöver man få in kontanterna snabbt så att man kan finansiera uppdragen alltefter som de kommer in. När en kund inte betalar så betyder det inte nödvändigtvis att det handlar om någon som inte kan betala. Större företag kan vara vana vid att släpa med betalningar utan att något händer och om man inte vet hur man ska jobba med påminnelser på ett effektivt sätt så kan det bli otroligt enerverande att ta hand om det administrativa omkring den här typen av kunder. Har ärendet väl gått till inkasso så kanske man förlorar en kund som inte förstår varför man har blandat in ett inkassobolag.

Inkassotjänster

För att slippa huvudvärken med påminnelser och inkasso så kan man samarbeta med factoringbolag. Det här är finansbolag som kan köpa fakturor och ta hand om driften av dessa. De kommer att ta hand om påminnelser och även om inkasso då detta blir nödvändigt. Själv så får man in pengarna som behövs för att driva verksamheten vidare och man kan släppa det där med att sitta sena kvällar med påminnelser till kunder som alltid tycks glömma fakturans förfallodatum.